Jannekes wereld

Minder suiker, voel je beter!

11 januari 2017
suiker - Heap Of Sugar

We leven alweer in de 2e week van 2017. Hoe staat het met jouw voornemens? Of heb je die niet? Ik eigenlijk niet, behalve dan dat ik weer terug wil in het ritme naar mijn in 2016 aangeleerde goede gewoonte van minder suiker eten!

Een eyeopener

Het kan niet anders of je hebt al eens gehoord dat suiker ook wel het ‘witte gif’ wordt genoemd. Begin 2016 ben ik me eens gaan verdiepen in ‘suiker’. Het begon met het boek Zonder suiker, stop de verslaving, word gezonder van Anne Marie Reuzenaar, gevolgd door 100%suikervrij in 30 dagen van Carola van Bemmelen. Deze boeken waren voor mij echte eyeopeners waardoor ik heel bewust naar mijn suikerinname ben gaan kijken en hoe ik deze zo veel mogelijk kan gaan uitsluiten.

Suiker in de ban

Zo min mogelijk suiker eten….waar begin je? Op een aantal punten ben ik rigoureus geweest en heb ik verschillende suikerbommen in onze keukenkastje weggegooid, zoals de aangebroken potten jam vol geleisuiker en ja….ook de Nutella. Verder is best lastig om suikers uit je huis te houden. Ik ging in de supermarkt nog bewuster etiketten lezen. Wat een schok. Echt overal zit suiker in: in melk, brood, vlees, vleeswaren…noem maar op. Gevolg: heel vaak laat ik nu bepaalde dingen liggen of zoek naar alternatieven. Mijn motto is puur eten. Zo eet ik beduidend minder vlees, geen kant-en-klaarproducten, zakjes, pakjes en kies ik brood waaraan geen suikers zijn toegevoegd.

Door een aantal simpele aanpassingen als het gaat om ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes, ben ik begonnen met ‘ontgiften’. Het boek van ‘Zonder suiker’ van Annemarie Reuzenaar helpt me daar heel goed bij en ook – het door mij al veel genoemde – Het grote zónder pakjes&zakjes kookboek. Voor mijn zoete baksels (want dat doe ik nog graag) gebruik ik nu palmsuiker en stevia maar ook andere meelsoorten. En koekjes, taart of cake koop ik dus niet; die maak ik zelf zodat ik weet wat er in zit.

Fit en energiek

Het eten van zo min mogelijk suikers, had bij mij al vrij snel effect. Minder opgeblazen buik, mijn gewicht nam af én nog belangrijker: ik voelde me veel fitter en energieker. Suiker maakt gewoon echt moe. Door de feestdagen en een vakantie in november, was mijn suikerinname weer meer dan anders. Sinds vorige week let ik weer goed op.

In de eerste week of twee merk je heel goed, dat je afkickt. Soms heb ik echt momenten dat ik denk: ‘ik moet iets hebben’, ‘cravings naar zoet en/of vet’. Mijn ervaring is dat dat gevoel snel weg gaat door het drinken van water, of iets te gaan doen, of een gezond tussendoortje te eten. Plus meer bewegen!  Ik begin nu na een aantal dagen de effecten al weer te merken. Dan weet ik: ja, dit voelt veel beter.

Niet dat ik nu alle suikers mijd, dat lukt haast niet, maar zo veel mogelijk. Chocolade is zo’n dingetje. Ik kies nu voor heel pure chocolade en dat vult veel sneller. Ik zit weer op de goede weg en dat stimuleert. Dit jaar wil ik nog eens een extra slag maken, nog een stapje erbij doen. Door het langzaam integreren van deze goede gewoontes, is mijn mening dat het ook langer stand houdt.

Getriggerd door mijn verhaal? Hier is mijn tip. Lees over het onderwerp en begin klein. En doe het vooral op je eigen manier en naar eigen inzicht, zo houd je het langer vol! Morgen een blog over het boek Zonder Suiker van Anne Marie Reuzenaar!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.