Jannekes wereld

Mindfulness

3 februari 2014

Vanavond start ik met een cursus Mindfulness. De komende zes maandagen worden dan ook mijn mindfulle maandagen. Natuurlijk heb ik me er al wel een beetje in verdiept door te lezen in De kleine Mindfulness voor Dummies en ik vond ook een paar leuke artikelen in Happinez, het mindstyle magazine. In het nieuwste nummer staat een interview met Jon Kabat-Zinn, meester van de mindfulness. Een treffende uitspraak die hij in dit interview doet, vind ik:

Onze geest is als een wilde tijger die ons alle kanten op sleurt.

Verder zegt hij dat mindfulness niets anders is dan het trainen van je aandachtsspier: hoe meer je die traint, hoe sterker hij wordt, hoe beter je je aandacht bij het hier en nu kunt houden. In De kleine mindfulness vond ik deze uitspraak treffend:

Je bent altijd in het hier en nu; je bent nog nooit in een ander moment geweest. Geloof je mij niet? Wanneer denk je aan zorgen uit verleden? Alleen in het hier en nu. Alle plannen die je ooit hebt opgevat, zijn ook in het hier en nu ontstaan. Waarom dan al die drukte? De vraag is hoe je met het hier en nu in contact kunt komen.

Mindfulness kent drie pijlers die gezamenlijk zorgen voor een opmerkzaam bewustzijn.

 

mindful-schema

Intentie
Je intentie is wat je hoopt uit de mindfulness-oefening te halen. Mogelijk zoek je stressvermindering, een betere emotionele balans, of wil je je ware ik ontdekken. De kracht van je intentie motiveert je om dagelijks mindfulness te oefenen en geeft vorm aan de kwaliteit van je opmerkzame bewustzijn.

Aandacht
Mindfulness gaat erom aandacht te besteden aan je innerlijke en uiterlijke ervaringen. Je opmerkzame aandacht ontwikkel je vooral met hulp van verschillende meditatiemethoden, en informeel, bijvoorbeeld tijdens het praten, schoonmaken of autorijden.

Houding
Bij mindfulness gaat het erom aandacht te besteden aan bepaalde houdingen, zoals nieuwsgierigheid, acceptatie (of erkenning als je dat beter vindt klinken) en vriendelijkheid.

Een oefening heb ik in de afgelopen weken al geprobeerd toe te passen: vermijd zoveel mogelijk multitasking. Op het werk meer gefocust bezig zijn, minder ballen hoog houden. Thuis: niet én televisie kijken, én tijdschrift open op schoot én intussen whatsappen met een vriendin of mail checken. Nee, one thing at the time! En dan ook alleen dát met aandacht doen. Dat gaat nog steeds wel met vallen en opstaan en tjee wat geeft dat een rust!

Vanavond ga ik echt aan de slag. Ik ben heel benieuwd wat mindfulness mij gaat brengen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.